Giełda Samochodowa
 Powrót
Szukaj w publicystyce:    Zaawansowane 
Technika
Terracan od środka
Rozwiązania techniczne w nowym Hyundaiu
Mariusz Hryciukautor: Mariusz Hryciuk
zdjęcia: Hyundai
Giełda Samochodowa, nr 100/2002 (755)
z dnia: 20 grudnia 2002 roku
 
Całkowite rozproszenie sił występujących przy zderzeniu jest osiągnięte przez połączenie konstrukcji ramowej z nadwoziem. (A) Zderzak przedni przymocowano do zawieszenia stalowymi wspornikami, by dawał prawdziwą ochronę.
Całkowite rozproszenie sił występujących przy zderzeniu jest osiągnięte przez połączenie konstrukcji ramowej z nadwoziem. (A) Zderzak przedni przymocowano do zawieszenia stalowymi wspornikami, by dawał prawdziwą ochronę.
Stabilne zachowanie na drodze i w terenie jest osiągnięte poprzez zastosowanie zawieszenia z dwoma wahaczami poprzecznymi z przodu (A) i tylnym mostem napędowym prowadzonym przez 4 drążki wzdłużne i jeden poprzeczny drążek reakcyjny w zawieszeniu tylnym (B)
Stabilne zachowanie na drodze i w terenie jest osiągnięte poprzez zastosowanie zawieszenia z dwoma wahaczami poprzecznymi z przodu (A) i tylnym mostem napędowym prowadzonym przez 4 drążki wzdłużne i jeden poprzeczny drążek reakcyjny w zawieszeniu tylnym (B)
Mechanizmy systemu napędu na cztery koła 4WD i systemu aktywnego przeniesienia momentu napędowego ATT (Active Torque Transfer)
Mechanizmy systemu napędu na cztery koła 4WD i systemu aktywnego przeniesienia momentu napędowego ATT (Active Torque Transfer)

Choć rozwiązania techniczne w Hyundaiu Terracanie nie są ostatnim krzykiem techniki, godne są dostrzeżenia. Choćby z tego względu, że warto wiedzieć, co kryje się pod maską SUV-a, który w tym miesiącu wszedł do sprzedaży w Polsce. A poza tym dotyczą one podstawowych cech samochodu: bezpieczeństwa, właściwości jezdnych, komfortu.

Nie są to nowinki, dlatego że prace nad samochodem rozpoczęto kilka lat temu. Jednak, jak podkreślają przedstawiciele Hyundai Motor Poland, rozwiązania zastosowane w tym aucie to wielki krok naprzód w porównaniu do Gallopera - poprzedniego terenowego modelu tej marki.

Twarda sztuka

Aby spełnić wymogi najbardziej wymagających testów zderzeniowych, Hyundai projektując Terracana połączył rzeczywiste testy zderzeniowe z symulacjami komputerowymi wypadków i technikami analizy strukturalnej. I udało się - samochód otrzymał najwyższą notę - 5 gwiazdek w testach NCAP (z uwzględnieniem głowy). Zdał też ostre testy SINCAP, koncentrujące się na zderzeniach bocznych.

Koncepcja bezpieczeństwa auta obejmuje przede wszystkim jego strukturę, czyli podstawy konstrukcyjne. Całkowite rozproszenie sił występujących przy zderzeniu jest osiągnięte przez połączenie konstrukcji ramowej z nadwoziem. Zderzak przedni, wykonany jako jedna całość, nie jest jedynie elementem ozdobnym. Przymocowany do zawieszenia stalowymi wspornikami jest zaprojektowany tak, aby dać realną ochronę. Możliwa deformacja kabiny jest zredukowana poprzez wzmocnienie przednich słupków i specjalną konstrukcję podłogi. W tym zakresie ma swój udział nawet tablica rozdzielcza, zbudowana z wielu warstw tworzywa.

Wytrzymałości strukturze dodają wzmocnienia odporne na siły rozciągające. Dodatkowe wzmocnienia komory silnika, a ponadto w drzwiach przednich i tylnych oraz w podłodze współpracują ze sobą, przeciwdziałając siłom skręcający oraz zginającym.

Wewnątrz kabiny kierowcy odpowiedni poziom bezpieczeństwa jest osiągnięty dzięki poduszkom powietrznym i trzypunktowym przednim pasom bezpieczeństwa z napinaczami i ogranicznikami siły napięcia.

Pomoc dla kierowcy

Terracan oferuje też liczne urządzenia poprawiające bezpieczeństwo jazdy. Na stabilność i drogę hamowania mają wpływ systemy ABS z EBD i hamulce tarczowe na wszystkich kołach (wentylowane przy kołach przednich).

Stabilne zachowanie na drodze i w terenie jest osiągnięte poprzez zastosowanie zawieszenia z dwoma wahaczami poprzecznymi z przodu i tylnym mostem napędowym prowadzonym przez cztery drążki wzdłużne i jeden poprzeczny drążek reakcyjny w zawieszeniu tylnym. Auto ma duży rozstaw osi (2.750 mm) i szeroki rozstaw kół (1.530 mm), dlatego mocno trzyma się podłoża.

System blokady mechanizmu różnicowego tylnej osi LSD (Limited Slip Differential) poprawia przenoszenie napędu na koła tylnej osi w przypadku, gdy jedno z nich traci przyczepność. System napędu na cztery koła 4WD, z układem aktywnego przeniesienia momentu napędowego ATT (Active Torque Transfer), elektronicznie kontroluje dystrybucję wspomnianego momentu napędowego pomiędzy przednią a tylną oś. W normalnych warunkach jazdy dostarcza on napęd tylko do tylnych kół. Gdy pojawia się poślizg, system 4WD samoczynnie uaktywnia się, a moc i moment napędowy w odpowiedniej "porcji" są automatycznie przekazywane do kół osi przedniej. W ekstremalnych warunkach jazdy terenowej kierowca może zwiększyć skuteczność napędu Terracana poprzez ręczne wybranie trybu jazdy z redukcją, zapewniającego większe przełożenia i stały napęd kół przedniej i tylnej osi.

Wyciszony

Konstruktorzy Terracana postarali się, aby zdolności terenowe auta nie zostały osiągnięte kosztem komfortu jazdy w mieście. Zapewniają, że wibracje zewnętrzne i pochodzące od podzespołów nadwozia zostały prawie wyeliminowane. Zastosowano wstawki (z odpornej na wysoką temperaturę pianki) w słupki i 12 innych strategicznych pod względem hałasu, miejsc karoserii.

Hałas pochodzący z silnika zredukowano dzięki wielowarstwowej tablicy rozdzielczej i izolacji dachu i przednich błotników. Płynną i bezszumową jazdę zapewniają antywibracyjne maty w podłodze i wnęki tylnych kół wygłuszone specjalnym materiałem pochłaniającym dźwięki.


PowrótWersja do drukuZapisz artykułWyślij artykuł znajomemu

REKLAMA