Giełda Samochodowa
 Powrót
Szukaj w publicystyce:    Zaawansowane 
Raport
Teren droższy od bulwaru
Porównanie kosztów przeglądów okresowych aut terenowych
Mariusz Hryciukautor: Mariusz Hryciuk
zdjęcia: Mariusz Hryciuk
Giełda Samochodowa, nr 44/2003 (800)
z dnia: 3 czerwca 2003 roku
 
Pierwszy przegląd w Jeepie Wranglerze to wymiana oleju, filtra oleju i sprawdzenie wszystkich newralgicznych punktów auta
Pierwszy przegląd w Jeepie Wranglerze to wymiana oleju, filtra oleju i sprawdzenie wszystkich newralgicznych punktów auta
Na podnośniku Jeep Grand Cherokee po wymianie tylnych klocków hamulcowych
Na podnośniku Jeep Grand Cherokee po wymianie tylnych klocków hamulcowych
Zmiana oleju w mostach to podstawowa czynność w przeglądach terenówek
Zmiana oleju w mostach to podstawowa czynność w przeglądach terenówek

Tym razem do jednego worka wrzuciliśmy tzw. rasowe auta terenowe, SUV-y, czyli auta bardziej uniwersalne i tzw. bulwarówki. Zrobiliśmy to po to, by czytelnicy mogli je porównać nie tylko pod względem wyglądu i właściwości jezdnych, ale też kosztów serwisowania. Do porównania użyliśmy aut z silnikami benzynowymi w podstawowych wersjach wyposażeniowych. Pytaliśmy o pierwsze trzy przeglądy okresowe.

Na pierwszy ogień wzięliśmy Jeepa - markę, która jest synonimem auta terenowego. Wrangler, rasowa terenówka, musi jeździć na przeglądy co 12 tys. km. Krótszy w porównaniu do aut osobowych przebieg międzyprzeglądowy wynika z przeznaczenia auta.

- Jeśli auto jest eksploatowane w ekstremalnych warunkach, to zalecamy nawet częstsze wizyty w serwisie - powiedziano nam w warszawskim serwisie Edmark Auto. - Mechanizmy samochodu poddawane są wtedy olbrzymim obciążeniom.

Jeep - niby tanio, a drogo

Jeśli auto nie jest intensywnie użytkowane, wystarczą wizyty raz na rok. Co do kosztów przeglądów Jeepa w autoryzowanym serwisie - jednostkowe nie wydają się zbyt wysokie. 800 zł za przegląd to kwota porównywalna z kosztem przeglądów zwykłego auta osobowego klasy średniej. Trzeba jednak pamiętać, że w zakresie tych przeglądów jest tylko wymiana oleju i filtra oleju oraz sprawdzenie kilkunastu punktów pojazdu. Gdy trzeba wymienić klocki hamulcowe (załóżmy, że dopiero po 36 tys. km), trzeba dołożyć 400 zł. Co ważne - po 30 tys. km, gdy np. z Renault Megane pojedziemy do serwisu po raz pierwszy (630 zł), z Jeepem będziemy tam po raz trzeci (trzy przeglądy kosztują 2.800 zł).

Co ciekawe, podstawowe koszty przeglądów innego modelu Jeepa - Grand Cherokee (około 900 zł) są porównywalne z Wranglerem. A przecież Cherokee to auto, w porównaniu z Wranglerem, luksusowe.

- Wynika to z podobnego zakresu przeglądu - powiedziano nam w serwisie Edmark Auto.

Jednak koszty przeglądów okresowych to nie wszystko.

Hocki-klocki

Już na samym początku zbierania informacji do tego tekstu pojawił się kłopot. Serwisy w kosztach przeglądów nie uwzględniają wymiany klocków hamulcowych. Dzieje się tak, bo ich wymiany nie uzależnia się od przebiegu, tylko od faktycznego zużycia. Czasem robi się to w ramach przeglądów, częściej pomiędzy nimi, gdy hamulce zaczynają piszczeć.

Tymczasem cena nowych klocków i ich montażu stanowi od 30 do 50 procent ceny przeglądu. A więc dużo. W dodatku w ciężkich i szybkich terenówkach zużywają się częściej niż w mniejszych autach osobowych. My wliczyliśmy je w koszty przeglądów (patrz - tabela). Oczywiście, częstotliwość wymiany klocków zależy od stylu jazdy, ale w zestawieniu pominęliśmy krańcowe przypadki. Uwzględniliśmy za to sugestie serwisantów, którzy z doświadczenia wiedzą, po jakim przebiegu w danym modelu wymienia się je najczęściej.

- Land Cruiser waży prawie dwie tony, a jest bardzo szybki, rozpędza się do setki w 9 sekund, nic zatem dziwnego, że klocki zużywają się w nim szybciej - usłyszeliśmy w serwisie W&J Wiśniewski. - W aucie tym przednie klocki zmieniamy zwykle już po 15 tys. km, w lżejszym RAV 4 - po 45 tys. km.

Luksusowa terenówka Toyota Land Cruiser 100 jest droższa w obsłudze od Jeepa Cherokee, ale ma też dłuższe przebiegi między przeglądami. Z kolei porównując z tym modelem małą bulwarówkę, Toyotę RAV 4, widać, że jej obsługa jest sporo tańsza.

Serwisowa algebra

Z inną bulwarówką, Hondą CRV, na przeglądy jeździ się co 20 tys. km. Pierwszy można uznać za tani (430 zł), ale sprowadza się on jedynie do sprawdzenia auta i wymiany oleju i filtra oleju. W drugim (po 40 tys. km) dochodzą już: wymiana filtra paliwa, filtra powietrza, płynu hamulcowego i świec (koszt rośnie do 1.100 zł). Jeśli dodamy do tego wymianę klocków (przednich), to zapłacimy 1.600 zł. Po 60 tys. km koszt znowu spada do 430 zł, ale wtedy trzeba na pewno zmienić klocki hamulcowe w tylnych kołach, co kosztuje 550 zł, i filtr przeciwpyłkowy (110 zł).

To tylko przykład złożoności kalkulacji kosztów przeglądów terenówek. Zależą one od zakresu przeglądu, a ten od przebiegu i zaleceń danego producenta. W niektórych autach terenowych przy drugim przeglądzie wymienia się np. olej w mostach i skrzyni biegów.

- Czasem dochodzi do tego wymiana piór wycieraczek lub, jak u nas, samych gumek, albo wymiana żarówki - powiedziano nam w serwisie Toyoty.

Rasowa terenówka - Mitsubishi Pajero New Wagon - na przeglądach musi się pojawiać co 15 tys. km. Ich cena rośnie wraz z liczbą przejechanych kilometrów.

- Z dodatkowych kosztów przeglądów w grę może wchodzić tylko wymiana klocków hamulcowych - powiedział nam mechanik w serwisie Auto GT. - Wymieniamy je zwykle między 15 a 30 tys. km. Ale są i tacy, którzy zużywają klocki po 5-7 tys. km. Jeśli ktoś szybko jeździ i dużo hamuje...

Taniej niż inne

Hyundai Terracan to auto, które dopiero pojawiło się na rynku i jeszcze żadne nie trafiło do serwisu na przegląd. Wielkością i właściwościami zbliżone jest do Pajero i Land Cruisera. Z ustaleniem kosztów przeglądów tego auta było trochę kłopotów, bo ASO nie dysponowało danymi od producenta. Ceny jego przeglądów podaliśmy więc "gołe", bez uwzględnienia konieczności wymiany klocków. Jeśli założyć, że będą kosztować ok. 500 zł, to może wyjść na to, że jest to najtańsza w eksploatacji terenówka na naszym rynku.

Tańsze niż gdzie indziej są też przeglądy Opla Frontery z silnikiem 3.2. Prawie wszystkie modele Opla serwisowane są według nowych harmonogramów (zamiast co 15, jeżdżą do serwisów co 30 tys. km. Tylko z Fronterą jeździmy do przeglądów po staremu).

Land Rover Freelander ma jak na terenówkę długie okresy międzyprzeglądowe. Do porównania wybraliśmy łatwiej dostępną na naszym rynku wersję z silnikiem 1.8 (120 KM). Okazuje się, że ceny jego przeglądów plasują się między bulwarówkami a większymi terenówkami. Ma też dłuższe przebiegi między przeglądami, bo co 20 tys. km. Jeśli jednak doliczymy do tego koszt wymiany klocków hamulcowych, zapłacimy więcej, chyba że właściciel tego auta będzie nim jeździł jedynie do supermarketu.


Porównanie kosztów przeglądów okresowych aut terenowych
Auto, silnik, moc, cenaGwarancja: mechaniczna, lakier, perforacja nadwoziaI przeglądII przeglądIII przegląddane z warszawskiego serwisu:
Jeep Wrangler, 4.0,
180 KM,
101 tys. zł
2 lata, 6 lat, 6 latpo 12 tys. km lub po roku 800 złpo 24 tys. km lub po roku od poprzedniego 800 złpo 36 tys. km lub po roku od poprzedniego 1.200 zł (w tym klocki - przód)Edmark Auto
ul. Grochowska
Jeep Grand Cherokee, 4.7,
222 KM,
221 tys. zł
2 lata, 6 lat, 6 latpo 12 tys. km lub po roku 930 złpo 24 tys. km lub po roku od poprzedniego 1.500 zł (w tym klocki -przód)po 36 tys. km lub po roku od poprzedniego 1.400 zł (w tym klocki - tył)Edmark Auto
ul. Grochowska
Toyota Land Cruiser, 4.7,
234 KM,
301 tys. zł
3 lata lub 100 tys. km, 3 lata, 12 latpo 15 tys. km lub po roku 1.520 zł (w tym klocki - przód)po 30 tys. km lub po roku od poprzedniego 1.900 zł (w tym klocki - tył)po 45 tys. km lub po roku od poprzedniego 1.845 zł (w tym klocki - przód)W&J Wiśniewski
ul. Mościska
Toyota RAV 4, 2.0,
150 KM,
112 tys. zł
3 lata lub 100 tys. km, 3 lata, 12 latpo 15 tys. km lub po roku 830 złpo 30 tys. km lub po roku od poprzedniego 1.150 złpo 45 tys. km lub po roku od poprzedniego 1.200 zł (w tym klocki - przód)W&J Wiśniewski
ul. Mościska
Honda CRV, 2.0,
150 KM,
101 tys. zł
3 lata lub 100 tys. km, 3 lata, 6 latpo 20 tys. km lub po roku 430 złpo 40 tys. km lub po roku od poprzedniego 1.650 zł (w tym klocki -przód)po 60 tys. km lub po roku od poprzedniego 1.050 zł (w tym klocki - tył)Aries Motor
ul. Wybrzeże Gdyńskie
Mitsubishi Pajero New Wagon 3.5,
201 KM,
240 tys. zł
3 lata lub 100 tys. km, 3 lata, 6 latpo 15 tys. km lub po roku 890 złpo 30 tys. km lub po roku od poprzedniego 1.750 zł (w tym klocki - przód)po 45 tys. km lub po roku od poprzedniego 2.400 zł (w tym klocki - tył)Auto GT
ul. Wrocławska
Hyundai Terracan 3.5,
200 KM,
149 tys. zł
3 lata lub 100 tys. km, 3 lata, 6 latpo 15 tys. km lub po roku 600 złpo 30 tys. km lub po roku od poprzedniego 740 zł (bez klocków)po 45 tys. km lub po roku od poprzedniego 900 zł (bez klocków)Motortest
ul. Hynka
Opel Frontera 3.2,
205 KM,
164 tys. zł.
2 lata, 2 lata, 12 latpo 15 tys. km lub po roku 730 złpo 30 tys. km lub po roku od poprzedniego 1.550 zł (w tym klocki - przód)po 45 tys. km lub po roku od poprzedniego 1.320 zł (w tym klocki - tył)Auto Praga
ul. Radzymińska
Land Rover Freelander 1.8,
120 KM,
112 tys. zł
3 lata lub 100 tys. km, 6 lat, 6 latpo 20 tys. km lub po roku 1.200 zł (w tym klocki - przód)po 40 tys. km lub po roku od poprzedniego 1.600 zł (w tym klocki - tył)po 60 tys. km lub po roku od poprzedniego 1.400 zł (w tym klocki - przód)Smorawiński i Spółka
ul. Czerniakowska

PowrótWersja do drukuZapisz artykułWyślij artykuł znajomemu

REKLAMA