Giełda Samochodowa
 Powrót
Szukaj w publicystyce:    Zaawansowane 
Używane
Wielkomiejska elita
Używane: porównanie: Peugeot 206, Renault Clio, Toyota Yaris
Dominik Wochautor: Dominik Woch
zdjęcia: G. Hilarecki, P. Dziendziela
Giełda Samochodowa, nr 77/2004 (936)
z dnia: 28 września 2004 roku
 
Zwycięzca porównania: Toyota Yaris
Zwycięzca porównania: Toyota Yaris
Toyota Yaris. Obłe linie nadwozia jeszcze się nie zestarzały.
Toyota Yaris. Obłe linie nadwozia jeszcze się nie zestarzały.
Dostęp do bagażnika o pojemności 205-305 l jest łatwy
Dostęp do bagażnika o pojemności 205-305 l jest łatwy

Peugeot 206, Renault Clio i Toyota Yaris od kilku lat plasują się w czołówkach statystyk sprzedaży nowych samochodów miejskich w Polsce. Nic więc dziwnego, że obecnie sporo tych pojazdów trafia na rynek wtórny, gdzie stanowią nietanią, ale atrakcyjną propozycję. Większość aut pochodzi bowiem z polskich salonów sprzedaży, ma udokumentowaną, bezwypadkową przeszłość, a ich dobry stan techniczny wróży bezproblemową eksploatację.

Porównywane dziś auta mają typowe wymiary dla współczesnych samochodów miejskich. Wszystkie trzy pojazdy zapewniają sporo miejsca na przednich fotelach, a mała Toyota dodatkowo wyróżnia się ponadprzeciętną ilością miejsca nad głowami kierowcy i pasażera. Gorzej z tyłu. Tutaj daje znać o sobie mniejsza od francuskich rywali długość "japończyka" i krótszy rozstaw osi. Krótkie nadwozie nie przeszkadza jednak Yarisowi mieć największego bagażnika - dzięki przesuwanej tylnej kanapie może on "połknąć" nawet 305 litrów (standardowo 205 l). Clio ma 255 l pojemności bagażnika, a 206-tka - 245 l.

Najładniejsze, wykonane z dobrej jakości materiałów wnętrze ma Peugeot. Szkoda tylko, że w niektórych egzemplarzach, podczas jazdy po wybojach, deska rozdzielcza nieprzyjemnie hałasuje. Na hałasujący kokpit narzekają również właściciele Toyoty, natomiast posiadacze Clio skarżą się na niską jakość plastików we wnętrzu pojazdu. W przeciwieństwie do 206-tki i Clio, Yaris ma elektroniczny zestaw zegarów. Większość kierowców narzeka jednak na niemal niewidoczny wskaźnik obrotomierza. W codziennej eksploatacji w mieście lepiej sprawdzają się tradycyjne zegary francuskich aut.

Pod względem właściwości jezdnych samochodów ze standardowymi jednostkami napędowymi najlepiej prezentuje się... najwyższa, albowiem mierząca całe 150 cm Toyota, która na zakrętach zachowuje się nadzwyczaj stabilnie i pewnie. Peugeot i Renault mają bardziej komfortowo zestrojone zawieszenia, co na łukach mści się mocniejszymi przechyłami nadwozi.

Toyota wypada też najlepiej pod względem parametrów napędu standardowych wersji samochodów. Bazowy silniczek o pojemności 1,0 l ma większą moc (68 KM) niż większe jednostki francuskich rywali, które z pojemności 1,1 l i 1,2 l uzyskują tylko 60 koni mechanicznych, zużywając przy tym więcej paliwa.

Peugeot 206 (od 1998 r.)

Obecny na rynku od sześciu lat Peugeot 206 powtórzył sukces rynkowy poprzednika - modelu 205, który cieszył się powodzeniem wśród europejskich nabywców przez 15 lat.

Samochód dostępny jest w czterech wersjach nadwozia: jako najpopularniejszy trzy- lub pięciodrzwiowy hatchback, kombi oznaczone symbolem SW (na rynku od 2002 r.) i eleganckie coupe-cabrio z dwuczęściowym, elektrycznie składanym dachem (na rynku od 2002 r.). Dużą zaletą jest szeroki wybór czterocylindrowych benzyniaków i silników Diesla. Starszej generacji, ośmiozaworowe motory benzynowe mają pojemność 1,1 l, 1,4 l oraz 1,6 l i dysponują mocą odpowiednio 55-60 KM, 75 KM i 88 KM. "Szesnastki", czyli motory 16V z pojemności 1,6 l lub 2,0 l generują 109 KM, 138 KM (wersja S16) lub nawet 177 KM (RC), a z poj. 1,4 l 88 KM.

Amatorzy diesli mogą wybierać spośród samochodów wyposażonych w leciwe już wolnossące motory 1.9 o mocy 69 KM lub nowoczesne silniki HDI 1.4 i 2.0 o mocach 68 KM lub 90 KM. W 2003 r. 206-tkę poddano niewielkiemu liftingowi. Nieco inną formę otrzymały przednie i tylne reflektory, zderzaki i tapicerka wnętrza. Wzbogacono również wyposażenie m.in. o standardowy, czołowy airbag dla pasażera.

Renault Clio (od 1998 r.)

"Francuz" o imieniu greckiej bogini to jedno z najpopularniejszych aut Renault na europejskich drogach. Druga, opisywana generacja Clio dostępna jest tylko w dwóch wersjach nadwozia: jako trzy- lub pięciodrzwiowy hatchback (produkowany na jego bazie w Turcji sedan nazywa się Thalia).

Samochód dostępny jest z szerokim wyborem benzynowych i dieslowskich jednostek napędowych. W egzemplarzach z początku produkcji najczęściej spotykane są ośmiozaworowe silniki o pojemności 1,2 litra, 1,4 l i 1,6 l generujące moc odpowiednio 58 KM, 75 KM i 90 koni mechanicznych. W nowszych autach często spotykane są natomiast jednostki 16V o pojemnościach 1,2 l, 1,4 l, 1,6 l i 2,0 l dysponujące mocami 75 KM, 98 KM, 107 KM i 169-182 KM. Najmocniejsza, benzynowa wersja Sport ma centralnie umieszczony silnik V6 3.0 (226-255 KM) i napęd na tylne koła.

Clio dostępne jest również z dieslami: starszej generacji motorami 1.9/64 KM, turbodieslem 1.9/75 KM i nowoczesnymi silnikami 1.5 dCi o mocy 65 KM lub 82 KM. Renault Clio przeszło dotychczas dwa liftingi: pierwszy, poważniejszy w czerwcu 2001 roku (tzw. faza druga, zmieniono m.in. stylizację przodu) i drugi (tzw. faza trzecia) pod koniec 2003 roku.

Toyota Yaris (od 1999 r.)

Yaris w momencie swojego debiutu, przed pięciu laty, stanął przed niełatwym zadaniem. Zastąpił niezwykle lubiany przez użytkowników i klasyfikowany w czołówkach rankingów niezawodności model Starlet. Początkowo dawały o sobie znać "choroby wieku dziecięcego", czyli niedoróbki pierwszych egzemplarzy modelu. Producent szybko jednak usunął te niedociągnięcia, a Yaris (tak jak poprzedniczka) stał się wzorem niezawodności w swojej klasie.

Większość małych Toyot napędza nieduży (poj. 1,0 l), ale nowoczesny silnik o mocy 68 KM, zapewniający niezłe osiągi przy małym zużyciu paliwa. Rzadziej spotykane są samochody z dynamicznym motorem 1.3 o mocy 86 KM, a sporadycznie na rynku wtórnym pojawiają się Yarisy z mocnym silnikiem 1.5 o mocy 106 KM (T Sport) i nowoczesnym turbodieslem z common rail o poj. 1.3 i mocy 75 KM.

Małą Toyotę można kupić w dwóch wersjach nadwozia: trzy- i pięciodrzwiowej. Yarisy z lat 1999-2000 wyprodukowano w Japonii, natomiast od 2001 r. produkcja modelu na rynek europejski przeniosła się do francuskiej fabryki Toyoty w Valenciennes. Jedynemu liftingowi poddano auto na początku 2003 r. Zmieniono m.in. kształt przednich lamp i wzbogacono wyposażenie.

Co się psuje?

Peugeot 206

Przyspieszone zużycie przednich wahaczy, łożysk kolumn resorujących, stabilizatorów, poduszek zawieszenia silnika, a także korozja tłumika końcowego, usterki podatnej na zawilgocenie instalacji elektrycznej i elektroniki sterowania pracą silnika, nieszczelności tylnych lamp w autach z najstarszych roczników.

Renault Clio

Korozja tłumika końcowego, defekty poduszek zawieszenia silnika, wycieki oleju z motoru, przyspieszone zużycie łożysk kół i końcówek drążków kierowniczych, podatne na odkształcenia przednie tarcze hamulcowe.

Toyota Yaris

Lista typowych usterek Yarisa jest krótka. Należą do nich: awarie zamka tylnej pokrywy, defekty centralnego zamka i elektrycznych podnośników szyb, błędne wskazania elektronicznego wskaźnika poziomu paliwa.

Od autora:

W naszym porównaniu zdecydowaną przewagą punktów zwycięża Toyota Yaris. Japoński, obły samochodzik przekonuje do siebie małym spalaniem, pewnym prowadzeniem, nowoczesnością i wysoką niezawodnością. Wadą jest natomiast skromne wyposażenie większości egzemplarzy dostępnych na polskim rynku. Peugeot 206 zajął drugie miejsce. Ma wprawdzie najładniejsze nadwozie i wnętrze, jednak to za mało, żeby zagrozić pewnej pozycji Yarisa. Peugeot wyraźnie traci bowiem do japońskiego rywala w kategorii nowoczesności napędu i awaryjności. Najsłabiej wypada ładne, ale awaryjne i tandetnie wykonane w przypadku egzemplarzy z pierwszych lat produkcji Renault, które jednak oferowane jest za najniższą cenę, co pozwala częściowo wybaczyć mu niedoskonałości.


Fabryczne dane najpopularniejszych wersji porównywanych aut
ModelPeugeot 206 1.1 8V Renault Clio 1.2 8VToyota Yaris1.0 16V VVT-i
Długość3.835 mm3.770 mm3.610 mm
Szerokość1.673 mm1.640 mm1.660 mm
Wysokość1.426 mm1.420 mm1.500 mm
Pojemność silnika 1.124 ccm1.149ccm998 ccm
Moc 60 KM60 KM68 KM
Maks. moment obrotowy91 Nm93 Nm90 Nm
przy obr./min3.2002.5004.100
Prędkość maksymalna158 km/h158 km/h155 km/h
Śr. zużycie paliwa na 100 km6,2 l6,0 l5,6 l

Ceny detaliczne nowych części w autoryzowanych serwisach
Nazwa częściPeugeot 206 1.1 5D z 1999 r. Renault Clio 1.2 5D z 1999 rToyota Yaris 1.0 5D z 1999 r.
Reflektor (przód)464 zł472-636zł807 zł
Chłodnica644-805 zł1.147-640zł1.263 zł
Zderzak przedni (poszycie)758 zł881-1.145 zł590 zł
Atrapa chłodnicy 312 zł-163 zł
Lampa tylna269 zł252 zł361 zł
Filtr oleju45 zł40 zł33 zł
Filtr powietrza43 zł44 zł48 zł

Ceny zamienników
Nazwa częściPeugeot 206 1.1 5D z 1999 r. Renault Clio 1.2 5D z 1999 r.Toyota Yaris 1.0 5D z 1999 r.
Reflektor (przód)236 zł (Tyc)133 zł (Tyc)508 zł (oryginał poza ASO)
Chłodnica297 zł (oryginał383 zł (Tajwan)316 zł (oryginał
 poza ASO) poza ASO)
Zderzak przedni (poszycie) 112 zł (Polcar)203 zł (Tajwan)273 zł (Polcar)
Atrapa chłodnicy 86 zł (Tajwan)-70 zł (Polcar)
Lampa tylna164 zł (oryginał poza ASO)154 zł (oryginał poza ASO)236 zł (Polcar)
Filtr oleju16 zł (Filtron)17 zł (Motrio)11 zł (Japan Cars)
Filtr powietrza21 zł (Filtron)22 zł (Motrio)36 zł (Japan Cars)

Ceny części używanych - giełda w Elizówce k. Lublina
Nazwa częściPeugeot 206Renault Clio Toyota Yaris
Reflektor (przód)150 zł160 zł200 zł
Zderzak przedni (poszycie)125 zł100 złbrak
Atrapa chłodnicybrakbrak100 zł
Lampa tylna130 zł100 złbrak

Przykładowe oferty giełdowe (VII 2004 r.)
Model / RokPeugeot 206 Silnik/przebieg (tys. km) /cena (tys. zł)Renault Clio Silnik/przebieg (tys. km) /cena (tys. zł)Toyota Yaris Silnik/przebieg (tys. km) /cena (tys. zł)
19991.1 / 73 / 23,01.2 / 101 / 19,01.0 / 72 / 26,5
19991.1 / 80 / 24,41.2 / 48 / 21,41.0 / 66 / 27,0
20001.1 / 62 / 26,02.0 / 88 / 42,01.0 / 100 / 26,0
20011.4 / 75 / 27,81.2 / 52 / 26,91.0 / 59 / 28,2
20022.0 / 55 / 48,01.2 / 49 / 33,31.0 / 40 / 31,5
20031.4D / 28 / 37,01.4 / 21 / 36,61.0 / 12 / 33,5

Przykładowe oferty komisowe (VII 2004 r.)
Model / RokPeugeot 206 Silnik/przebieg (tys. km) /cena (tys. zł)Renault Clio Silnik/przebieg (tys. km) /cena (tys. zł)Toyota Yaris Silnik/przebieg (tys. km) /cena (tys. zł)
19991.1 / 70 / 24,01.2 / 92 / 19,51.0 / 77 / 26,9
19991.1 / 66 / 26,51.2 / 73 / 19,91.0 / 95 / 27,9
20001.4 / 70 / 27,01.9D / 90 / 26,51.0 / 88 / 27,0
20011.4 / 61 / 28,51.2 / 74 / 26,91.0 / 55 / 27,0
20021.4D / 44 / 35,91.2 / 33 / 32,51.0 / 109 / 32,5
20031.1 / 19 / 32,91.5D / 40 / 42,51.3 / 30 / 36,5

Ocena
 Peugeot 206Renault ClioToyota Yaris
Cena5 pkt6 pkt4 pkt
Najatrakcyjniejsze cenowo jest Clio. 206-tka jest nieznacznie droższa. Najwięcej trzeba zapłacić za słynącego z niezawodności i wyrafinowanej techniki Yarisa.
Nowoczesność konstrukcji5 pkt5 pkt6 pkt
Zwycięstwo Toyoty, która jest znacznie nowocześniejsza od Peugeota i Renault. O jej nowoczesności świadczy m.in. stosowanie silników 16V VVT-i już od czasu rynkowego debiutu.
Wnętrze6 pkt4 pkt3 pkt
Zwycięża Peugeot, który ma przestronne, praktyczne i najładniejsze wnętrze. W Toyocie minusem jest smutna kolorystyka i mało czytelne zegary, a w Renault - tandetne plastiki w pojazdach pierwszej fazy.
Awaryjność4 pkt4 pkt6 pkt
Yaris co roku zajmuje wysokie pozycje w najbardziej prestiżowych niemieckich rankingach niezawodności. 206-tka i Clio są klasyfikowane na znacznie gorszych miejscach.
Koszty eksploatacji4 pkt4 pkt6 pkt
Zwycięstwo Toyoty. "Japończyk" spala zdecydowanie mniej paliwa od francuskich rywali przy bazowych silnikach, a ze względu na wysoką niezawodność - rzadko potrzebuje drogich części zamiennych.
Utrata wartości5 pkt4 pkt6 pkt
Najdłużej wysoką wartość utrzymuje Toyota. Nieźle trzyma się Peugeot, natomiast najsłabiej wypada Renault.
Suma (maks. - 36 pkt)29 pkt27 pkt31 pkt



Dodatkowe zdjęcia:















     
PowrótWersja do drukuZapisz artykułWyślij artykuł znajomemu

REKLAMA