Giełda Samochodowa
 Powrót
Szukaj w publicystyce:    Zaawansowane 
Używane
Peugeot 206 1.1 hatchback (od 1998)
Leniwy kotek
autor: Adam Włodarz
zdjęcia: Adam Włodarz
Giełda Samochodowa, nr 51/2007 (1217)
z dnia: 29 czerwca 2007 roku
 
Jeżeli pod maską jest silnik 1.1, auto nadaje się na zakupy, a nie na wycieczkę za miastoFrancuska szkoła projektowania trafiła w dziesiątkę, dzięki czemu 206 świetnie się sprzedawało
Jeżeli pod maską jest silnik 1.1, auto nadaje się na zakupy, a nie na wycieczkę za miasto
Francuska szkoła projektowania trafiła w dziesiątkę, dzięki czemu 206 świetnie się sprzedawało

Producent oferuje sporo dodatków, np. widoczny szyberdach, są one jednak domeną aut sprowadzonych
Producent oferuje sporo dodatków, np. widoczny szyberdach, są one jednak domeną aut sprowadzonych

Podobno ma zostać z nami aż do 2010 r., mimo że od br. można już kupić następcę - 207. Peugeot 206 ma ładną bryłę, ale awaryjne zawieszenie; w popularnej i najtańszej wersji 1.1 nie ma się nim także co wypuszczać za miasto.

Lwiątko uchodzi za jeden z najładniejszych mieszczuchów niezależnie od tego, czy jest trzy- czy pięciodrzwiowe; jeszcze długo będziemy kupować je oczami.

Jednocześnie ma małe wnętrze, nawet jak na auto miejskie. Winić należy za to rozstaw osi - mniejszy o 22 mm niż w pierwszej Skodzie Fabii i o 51 mm niż w poprzednim Oplu Corsie. Wnętrze jest jednak przemyślane i niewiele jest tutaj dziwacznych rozwiązań, może poza skokową regulacją przednich foteli, która zatrzymuje oparcie fotela prawie w optymalnej pozycji, z akcentem na prawie. Jak w niemal każdym francuskim aucie i tutaj nie dziwią wygodne przednie fotele i ładna, ale nieco hałasująca deska rozdzielcza. Zaletą pojazdu jest tylna kanapa, na której zawsze można posadzić kogoś, kogo... nie lubimy, np. teściową, i patrzeć (o ile jest w miarę wysoka), jak brakuje jej miejsca na nogi. Bagażnik pomieści raptem kilka zgrzewek mineralnej, zaś przy demontażu umieszczonego na zewnątrz koła zapasowego przyjdzie nam się ubrudzić.

Wizerunek lwa na masce w przypadku wersji 1.1 60 KM to spora przesada - prędzej pomyślelibyśmy o domowym kotku. Silnik przy tym jest głośny i w praktyce średnio wypija ok. 7 l benzyny na 100 km, przy czym nie zawsze to widzimy, bo często psuje się wskaźnik poziomu paliwa. W przypadku takiego małego momentu maksymalnego, ale też i małej mocy, trudno o jakieś inne oznaki życia motoru. Nawet dobrze, że Peugeot nie ma dobrego wyposażenia, bo np. najprostsza klimatyzacja sprawia, że motor 1.1 dostaje zadyszki i aby przyspieszyć chociaż trochę z prędkości 100 km/h, trzeba redukować biegi aż do trójki. Popularność tej wersji silnikowej można wytłumaczyć tylko w jeden sposób - niską ceną zakupu nowych aut (większość tych na rynku wtórnym pochodzi z naszych salonów). Z upływem lat cena ta spadała dość wolno. Według Info-Eksperta więcej na wartości traci np. Clio - pojazd z 1998 r. jest wart niecałe 30 proc. początkowej ceny, a 206 prawie 34 proc. Podobne różnice występują w przypadku wszystkich roczników, z wyjątkiem 2004 i 2005, kiedy to spadek wartości Peugeota przewyższa o 2-3 proc. spadek Renault.

Eksploatacja 206 nie należy do zbyt tanich, największą bolączką okazuję się układ jezdny. Psuje się także skrzynia biegów, której demontaż nie jest tani. Co ciekawe, najtrwalszym elementem auta jest wspomniany słabawy i wiekowy silnik, ale ćwierć wieku produkcji dało Francuzom czas na jego dopracowanie.

Według eksperta Krzysztof Stankiewicz, właściciel warsztatu Q-Service z Krakowa:

- 206 to tanie auto z drogim w naprawie zawieszeniem. Główny problem to tylna belka, która wymaga ingerencji co 40-60 tys. km. Koszt naprawy to 1-2 tys. zł, bardziej opłaca się więc kupić za 900-1.200 zł belkę regenerowaną. Z przodu przy podobnym przebiegu psują się sworznie wahaczy. Zależnie od egzemplarza można wymieniać same sworznie lub całe wahacze. Silnik 1.1, pamiętający lata 70., jest bardzo wytrzymały, może poza stykami ostatniego wtryskiwacza, które mogą korodować. Pasek radzę zmieniać co 120 tys. km. Słabsza jest skrzynia biegów. Szybko zużywają się łączniki stabilizatora i końcówki drążków kierowniczych.

Plusy

Atrakcyjny wygląd zewnętrzny. Wygodne fotele. Wytrzymały silnik.

Minusy

Awaryjne i drogie w naprawie zawieszenie. Osiągi silnika wołające o pomstę do nieba. Ubogie wyposażenie.


Fabryczne dane techniczne wybranych wersji
 Pojazd prezentowanyKonkurent
 Peugeot 206 1.1 8VRenault Clio 1.2 8V
Pojemność silnika1.124 ccm1.149 ccm
Moc maksymalna60 KM przy 5.500 obr./min60 KM przy 5.250 obr./min
Maks. moment obrotowy91 Nm przy 2.600 obr./min93 Nm przy 2.500 obr./min
Średnie spalanie na 100 km6,2 l6,0 l
Dł./szer./wys.3.822 / 1.673 / 1.435 mm3.773 / 1.639 / 1.417 mm
Rozstaw osi2.440 mm2.471 mm
Pojemność bagażnika245 l255 l

Ceny nowych części w autoryzowanych serwisach
 Peugeot 206 1.1 z 2000 r.Renault Clio 1.2 8V z 2000 r.
Rozrząd (kompletny)326 zł480 zł
Klocki hamulcowe (przód)222 zł216 zł
Przedni wahacz437 zł350 zł
Łożyska tylnej belki (komplet)382 zł340 zł
Wentylator chłodnicy330 zł890 zł
Filtr oleju42 zł40 zł
Filtr powietrza50 zł47 zł

Ceny zamienników części - sieć JC Auto
 Peugeot 206 1.1 z 2000 r.Renault Clio 1.2 8V z 2000 r.
Rozrząd (kompletny)232 zł278 zł
Klocki hamulcowe (przód)67 zł59 zł
Przedni wahacz207 zł206 zł
Amortyzator przód302 zł261 zł
Filtr oleju20 zł22 zł
Filtr powietrza23 zł24 zł

Ceny części używanych - giełda w Gliwicach
 Peugeot 206 1.1Renault Clio 1.2 8V
Lampa przednia180 zł120 zł
Zderzak przedni150 zł200 zł
Tylny zderzak120 zł150 zł
Lampa tylna100 zł130 zł

Przykładowe oferty giełdowe - Kraków (VI 2007)
ModelPeugeot 206 1.1Renault Clio 1.2 8V
RocznikNadwozie/przebieg (tys. km)Cena (tys. zł)Nadwozie/przebieg (tys. km)Cena (tys. zł)
19993d / 10014,53d / 13911,9
20013d / 12016,95d / 15416,8
20033d / 4019,93d / 5621,2
20043d / 5124,85d / 7024,9

Przykładowe oferty komisowe (VI 2007)
ModelPeugeot 206 1.1Renault Clio 1.2 8V
RocznikNadwozie / przebieg (tys. km)Cena (tys. zł)Nadwozie / przebieg (tys. km)Cena (tys. zł)
19995d / 10815,95d / 11012,5
20003d / 8616,55d / 8813,9
20015d / 100175d / 11017,9
20025d / 7017,95d / 8518,9
20033d / 13822,95d / 11823,9



Dodatkowe zdjęcia:







   
PowrótWersja do drukuZapisz artykułWyślij artykuł znajomemu

REKLAMA