Giełda Samochodowa
 Powrót
Szukaj w publicystyce:    Zaawansowane 

Średniak, duży, największy?
Co kupić za 40 tys. zł - BMW 316i, BMW 530i czy BMW 740i
Jacek Dobkowskiautor: Jacek Dobkowski
zdjęcia: Przemysław Dziendziela, Dominik Woch
Giełda Samochodowa, nr 61/2008 (1328)
z dnia: 1 sierpnia 2008 roku
 
BMW 316i
BMW 316i
"Trójka" E46 to bardzo zgrabna limuzynka, która do dziś wygląda modnie
"Trójka" E46 to bardzo zgrabna limuzynka, która do dziś wygląda modnie
Ergonomicznie i przestronnie z przodu. W tańszych wersjach kolorystyka kabiny jest jednak trochę smutna.
Ergonomicznie i przestronnie z przodu. W tańszych wersjach kolorystyka kabiny jest jednak trochę smutna.

Jesteś entuzjastą BMW i masz około 40 tys. zł na używanego sedana spod znaku śmigła? To świetnie! Za takie pieniądze masz spory wybór: możesz kupić niewielką, zwinną i dość ekonomiczną "trójkę", szybką, rodzinną "piątkę" lub luksusową, kipiąca mocą i wyposażeniem "siódemkę". Wszystkie z dwójką na początku rocznika.

Za około 40 tys. zł można kupić jedną z trzech limuzyn: BMW 316i, rocznik 2004, z czterocylindrowym benzyniakiem 1.8 115 KM, BMW 530i, rocznik 2002, z sześciocylindrowym benzyniakiem 3.0 231 KM albo BMW 740i, rocznik 2001, z ośmiocylindrową, benzynową "fałką" 4.4 o mocy 286 KM. Samochody te należą wprawdzie do trzech różnych segmentów (odpowiednio D, E i F), ale dla prawdziwych entuzjastów BMW nie ma to znaczenia. Przy wyborze samochodu nie zawsze kierują się rozsądkiem. Dla nich przede wszystkim liczy się frajda z jazdy, osiągi i komfort. Koszty eksploatacji? Są na dalszym planie.

"Trójka" na zakręty, "siódemka" w trasę

Jeździsz dużo po mieście i na krótkie trasy, głównie w pojedynkę lub z jednym pasażerem? "Trójka" jest dla ciebie!

Ta niewielka limuzynka (niecałe 4,5 m długości) jest niezwykle zwinna, dobrze sprawdza się w mieście, nie rujnując przy tym portfela na stacji benzynowej (śr. fabryczne spalanie 7,1 l na 100 km). Poza miastem będziesz zadowolony z doskonałego prowadzenia na szybkich zakrętach. To zasługa dobrego wyważenia auta. Miejsca z przodu jest pod dostatkiem, z tyłu wygodnie jest tylko niskim lub dzieciom. "316-tce" brakuje trochę osiągów (do setki przyspiesza w 10,9 s). Na autostradzie przy większych prędkościach (maksymalna prędkość - 206 km/h) w kabinie jest nieco za głośno.

"530-tka" to już zdecydowanie większe auto (dł. prawie 4,8 m). Trudniej zaparkować ją w ciasnych miejskich uliczkach, nie jest tak zwinna jak "316-tka". No i pali więcej - średnio 9,3 l. BMW 530i zdecydowanie lepiej czuje się na trasach i autostradach. Przydają się tam dobre osiągi (7,1 s do setki, V max 250 km/h) i solidne wyciszenie kabiny. Nawet przy dużych prędkościach, powyżej 140 km/h, w kabinie jest cicho, nie słychać denerwującego szumu powietrza opływającego samochód, jak w 316i. Ilość miejsca w kabinie trochę rozczarowuje. Z przodu jest go pod dostatkiem, a z tyłu - więcej niż w "trójce", zmieszczą się dwie dorosłe osoby, ale mało jak na tej wielkości wóz. Konkurenci "piątki" z segmentu E (np. Audi A6 czy Mercedes E) oferują pod tym względem więcej.

Naprawdę przestronna jest dopiero "740-tka". Wygodnie będzie nawet piątce kulturystów. Mnóstwo miejsca z przodu i z tyłu, nad głowami i na nogi. Do tego świetne wyciszenie i znacznie wyższy komfort jazdy niż w 530i. Czasem można odnieść wrażenie, że ten wóz płynie, a nie jedzie. Seria 7 z 4,4-litrową, 286-konną siłownią to idealny wóz na trasy. Ma świetne osiągi (do setki w 7 s, V max 250 km/h) i doskonale przyspiesza również grubo powyżej 100 km/h. Minusy? Średnie spalanie to ponad 13,5 l, jest nieporęczna w mieście (dł. prawie 5 m), no i nie poszalejesz na krętych, wąskich podmiejskich drogach. Ten wóz jest na to zbyt ciężki (waży 1,8 t) i szeroki (1,86 m).

Porządna niemiecka technika

W niemieckich rankingach niezawodności wszystkie trzy "beemki" wypadają przeciętnie. W Polsce mają dobrą opinię u mechaników. To trwałe, długowieczne samochody. Właściciele wszystkich trzech modeli najczęściej odwiedzają warsztaty w związku z awariami przedniego zawieszenia. Sworznie wahaczy nie wytrzymują konfrontacji ze stanem polskich dróg. W autach z dużymi felgami i niskoprofilowymi oponami potrafią wybić się już po 50 tys. km. "Beemki" trapią też defekty elektroniki. Silniki (plusem jest bezobsługowy rozrząd na łańcuchu) i skrzynie (ręczne i automatyczne) są długowieczne. Przy regularnym serwisie, przy przebiegach 200-300 tys. km najczęściej nie ma żadnych problemów. Co ciekawe, silniki dobrze sprawują się też przy zasilaniu gazem LPG. Warunek jest jeden: instalacja musi być sekwencyjna, IV lub V generacji. Jeśli zamontujesz w "beemce" prymitywną instalację III lub II generacji, przepływomierze (koszt jednego to kilkaset złotych) będą padały jak muchy, a na dodatek wóz straci na osiągach i będzie spalał nieprzyzwoite ilości gazu.

Koszty przyjemności

Wydając 40 tys. zł, najwięcej otrzymasz za nie w "740-tce", która ma najwyższą utratę wartości i jest najlepiej wyposażona (zwykle ma skórzane fotele, automat, nawigację i ksenony). Utrzymanie tego wozu nie jest jednak tanie. Na przykład komplet 18-calowych opon kosztuje ponad 2,5 tys. zł, a przy tej masie i osiągach auta starczy na nie więcej niż 40 tys. km. Wysokie są wydatki na paliwo, ubezpieczenie (najwyższa stawka OC) i ceny części zamiennych, również tych używanych. Np. maska silnika na rynku wtórnym może kosztować nawet 2 tys. zł, podobnie jak przedni zderzak. "Siódemkę" najtrudniej też sprzedać. Żeby dobić targu, często trzeba mocno zejść z ceny.

"530-tka" to wóz tańszy w utrzymaniu. Części zamienne mają rozsądniejsze ceny niż w przypadku "740-tki". Tak oryginalne, jak i te na rynku wtórnym. W przypadku "używek" wynika to z ogromnej podaży. Niestety spalanie 530i nie jest małe, a i koszt ubezpieczenia (najwyższa stawka OC) nie będzie niski. Na szczęście o korzystną odsprzedaż "piątki" łatwiej niż w przypadku "siódemki".

BMW 316i za 40 tys. zł ma najsłabsze wyposażenie i osiągi wśród porównywanej trójki. Pod względem kosztów eksploatacji, jest jednak normalnym autem. Na przykład komplet porządnych, przednich tarcz hamulcowych można kupić poza ASO już za 350 zł, podczas gdy na porównywalnej klasy tarcze do 530i lub 740i trzeba wydać dwa razy więcej. Przy ubezpieczeniu OC "316-tka" zakwalifikuje się do nie najdroższej klasy pojemności do 1,8 l. No i z korzystną odsprzedażą nie ma problemów.

BMW 3 E46

Sedan (produkowany w latach 1998-2005), Coupe (1999-2006), Cabriolet (2000-2006), hatchback (Compact, 2001-2005) lub kombi (Touring, 1999-2005). Cztero- i sześciocylindrowe silniki benzynowe i turbodiesle o poj. 1,8-3,2 l i mocy 105-343 KM. Napęd na tylne koła. "Trójka" miała jeden poważniejszy lifting, jesienią 2001 r. Egzemplarze po modernizacji najłatwiej poznać po szerokich wlotach powietrza ("nerkach") w masce silnika.

Typowe usterki

Defekty zestawu wskaźników, szybko zużywające się sworznie przednich wahaczy (szczególnie w autach eksploatowanych na felgach dużej średnicy), awarie elektrycznych sterowników szyb i lusterek.

Dobre własności jezdne. Ekonomiczny silnik. Rozsądne koszty eksploatacji.

Minusy

Za głośna przy wysokich prędkościach. Mało miejsca z tyłu i mały kufer, Tylko cztery cylindry pod maską

BMW 5 E39

Sedan (produkowany w latach 1995-2003) lub kombi (Touring, 1997-2004). Silniki cztero-, sześcio- lub ośmiocylindrowe, benzyniaki i diesle. Pojemność od 2,0 do 4,9 l. Moc 136-400 KM. Napęd na tylne koła. "Piątka" miała jeden lifting nadwozia, w 2000 r. Samochody po modernizacji mają charakterystyczne obwódki (ringi) przednich reflektorów. Mogą mieć też pakiet M Sport upodabniający je do topowej, 400-konnej odmiany M5.

Typowe usterki

Szybkie zużycie sworzni i tulei przednich wahaczy oraz tulei pływającej zwrotnicy w tylnym zawieszeniu. W przednim zawieszeniu pojawiają się luzy na końcówkach drążków kierowniczych.

Dobre własności jezdne. Ekonomiczny silnik. Rozsądne koszty eksploatacji.

Minusy

Spore spalanie w mieście. Mało miejsca z tyłu, Mały bagażnik.

BMW 7 E38

"Siódemka" podobnie jak jej najwięksi rywale, Audi A8 i Mercedes klasy S, dostępna jest tylko z nadwoziem limuzyny. Nabywcy mogą jedynie wybierać spośród dwóch wersji rozstawu osi: standardowej 2.930 mm i przedłużonej do 3.070 mm (oznaczenie L w nazwie modelu, np. 740iL). Tylne koła pojazdu napędzają sześcio-, ośmio- lub dwunastocylindrowe silniki (benzyna lub turbodiesel) o poj. 2,5-5,4 l i mocy 143-326 KM. Jedyny lifting auto przeszło jesienią 1998 r. Samochody po zmianach mają m.in. reflektory o nieregularnych kształtach u dołu.

Typowe usterki

Usterki zawieszenia, czujników i modułów ABS-u, elektronicznych wyświetlaczy klimatyzacji i w zestawie zegarów oraz defekty elektronicznie sterowanego wentylatora klimatyzacji (auta z roczników 2001 i 2002).

Najwyższy komfort jazdy. Doskonałe osiągi. Przestronne, świetnie wyposażone nadwozie.

Minusy

Wysokie spalanie. Drogie części. Niepraktyczny w mieście.


Fabryczne dane
 BMW 316i (2004 r.)BMW 530i (2002 r.)BMW 740i (2001 r.)
Poj. silnika1.796 ccm2.979 ccm4.398 ccm
Moc maks.115 KM przy 5.500 obr./min231 KM przy 5.900 obr./min286 KM przy 5.400 obr./min
Maks. mom. obr.180 Nm przy 3.500 obr./min300 Nm przy 3.500 obr./min440 Nm przy 3.600 obr./min
Spalanie na 100 km trasa / miasto5,5 / 9,9 l7,7 / 13,7 l9,2 / 18,1 l
Dł. / szer. / wys.4.470 / 1.740 / 1.420 mm4.775 / 1.800 / 1.430 mm4.985 / 1.860 / 1.430 mm
Rozstaw osi2.730 mm2.830 mm2.930 mm
Poj. bagażnika440 l460 l500 l



Dodatkowe zdjęcia:



















   
PowrótWersja do drukuZapisz artykułWyślij artykuł znajomemu

REKLAMA